وبلاگ سرگرمی کامیاب

برای حوصله های سر رفته

آموزش تمامی بازی های پاستور

ریم

 

ریم یه بازی دونفره است و با یک دست پاسور انجام میشه.

یکی از بازیکنان ورق پخش میکنه : 10 تا به حریف میده و 11 واسه ی خودش بر میداره . بقیه اوراق رو به پشت روی زمین میگذاره . هدف در این بازی اینه که به پاسور ها نظم بده ، یعنی 3تا ( به بالا) ورق رو به ترتیب کنار هم جور کنه مثلا : 1 2 3.. ( از یک خال ) یا اینکه 3تا (به بالا) ورق مثل هم داشته باشه ( مثلا 3 تا شاه). بعد از تقسیم ورق ها کسی که 11 تا پاسور داره باید یکی از ورق هاشو بندازه تا مثل طرف مقابل 10 تا ورق داشته باشه ( ورقی رو میندازه که فکر میکنه به دردش نمیخوره) البته ورق رو باید طوری روی زمین بندازه که حریف هم بتونه اون رو ببینه ( تا اگه به دردش می خوره برش داره ) بعد از اون نوبت حریفه اون میتونه برگ افتده روی زمین رو برداره یا یکی از 31 ورقی که به پشت روی زمین وجود داره ( توجه هرگاه از هز جایی برگه ای برداشته میشه باید از توی دست یه پاسور روی زمین بیفته تا دوباره جمع پاسور های توی دسمون به 10 تا برسه) . همینطور بازی ادامه پیدا میکنه تا یه نفر پاسور هاش جور بشه .در این موقع پاسور های فرد بازنه باید بازدید بشه و مقدار ورق های جور نشده شمرده بشه . مثلا اگه 6 تا رو جور کره و 4 تا جر نشده و اون 4 تا به این صورت باشه : شاه دل ، تک خشت ، 5 لو خشت ، سرباز دل ؛ پس 42 امتیاز به فرد برنده داده میشود زیرا تک=14 ، شاه =13 ، 5لو=5 ، سرباز=10 و 14+13+5+10=42. در ابتدای بازی باید حد امتیازات رو برای اتمام بازی شرط کنید

 


حکم

حکم هم 2 هم 3 و هم 4 نفره بازی میشه.

در حالت 2 نفر یک حاکم داریم و نفر دیگه که این حاکم باید مشخص بشه که برای این منظور اکثرا به این طریق عمل میکنند که برای هر نفر برگ میکشند اولین نفری که تک بهش افتاد حاکم میشه.

فرض میکنیم حامد و حمید دارند بازی میکنند و حامد حاکم میشه.

حمید باید برگ پخش کنه به این صورت که 5 تا میده به حامد 5 تا به خودش و بقیه برگها رو میذاره کنار.

در بازی حکم چیزی وجود داره به نام حکم کردن به این صورت که از خالهای 4 گانه ( خشت, خاج , دل و پیک ) باید یکی به عنوان حکم توسط حاکم مشخص بشه . حالا این حکم چیه ؟

توی این بازی هر برگ ارزشی داره به این ترتیب : آس بیشترین از همه بعد شاه , بی بی , سرباز و ده و همینطور به پایین . حالا در این بین خالی که حکم میشه بالفرض دل حکم میشه در اینجا برگهای حکم از سایر برگها ارزش بیشتری دارند یعنی تک دل از همه برگها بهتره و همینطور به پایین و حتی 2 دل ارزشش از تک مثلا خشت بیشتر !

در این بازی , بازی توسط حاکم و برگی که اون میندازه شروع میشه . خب با این توضیح میریم سراغ حمید و حامد.

حامد حاکم شده و از بین 5 برگ باید حکم رو انتخاب کنه و اعلام کنه ( معمولا برای حکم کردن قاعده خاصی نیست و هر کس یک چیزی و برحسب وارد بودن و تجربه حکم میکنه اما در حالت پیش قرض چیزی حکم میشه که بین اون 5 برگ اولیه از همه بیشتر یا از همه بالاتر باشه به این معنا که فکر میکنیم 5 برگ اولیه حامد عبارت از آس دل , شاه دل ( کم پیش میاد ! ) , و آس خشت ( مثال اینا ! ) و 5 پیک و 4 خشت . خب اینجا حامد میتونه هرچی بخواد حکم کنه اما عقل سلیمش میگه که دل هایی که داره سر تر و باید اون رو حکم کنه . بعضی ها هم میگن که خود آس و شاه دل 2 دست میگیرند ( اینم بعد توضیح میدم ) پس میان خشت حکم میکنند . پس همونطور که گفتم حکم کردن بستگی به فرد داره .

خب حالا حامد حکم کرده و چون بازی 2 نفر است باید از 5 برگی که داره 3 تارو بندازه اونور و اون فرد دیگه هم 2 برگ از برگهاشو جدا میکنه ( اونایی رو جدا میکنند که ارزش کمتری دارند و حکم هم نیستند البته معمولا ! ممکنه یکی حکم بندازه بیرون اما بجاش آس غیر حکم رو نگه داره ! ) و بعد برگاشونو میذارند کنار اما به پشت که طرف مقابل نفهمه چی رو کنار گذاشتند بعد بازی به این صورت شروع میشه که حاکم از اون برگهای اولیه ( یعنی اونایی که اول حمید گذاشت کنار ) یک برگ رو برمیداره و نگاه میکنه طوری که حمید نبینه و برانداز میکنه که برگ خوبی یا نه اگه خوب بود برش میداره و برگ بعد اون رو میذاره کنار ( برگی که از این به بعد کنار گذاشته میشه نباید دیده بشه ! البته این مورد توافقی بعضی طی میکنند که نگاه کنند ) بعد نوبت حمید اون هم همین کار رو میکنه اما به این صورت که اگه برگ اول رو نخواست اونو میذاره کنار و برگ دوم رو هرچی بود برمیداره ( برگ اول رو ببینی و برداری نمیتونی بفهمی برگ 2 چیه ! برگ 1 رو بذاری کنار برگ 2 رو برداری ممکنه که برگ 1 بهتر بوده باشه ! دیگه اینجا بستگی به 2 طرف و واردیشون داره ) همینجوری ادامه میدند تا به 2 برگ آخر میرسیم که نوبت حاکم برداره که اینجا حاکم 2 تا برگ رو با هم اجازه داره نگاه کنه و یکیشون رو انتخاب کنه . اگه درست پیش رفته باشند هر 2 باید 13 برگ داشته باشند و 26 برگ هم که کنار قرار داره که معلوم نیست اون چه برگهایی هست . بعد بازی شروع میشه توسط حاکم به این صورت که هر برگی که حاکم انداخت باید طرف مقابل هم همون رو بره. فرض کنیم که حامد دل حکم کرده و با آس خشت بازی میکنه اینجا حامد باید خشت بازی کنه و فرض میکنیم که حمید خشت داره – یکی 6 خشت یکی دیگه شاه خشت – خب اینجا حمید باید یک خشت بره اما بهتره 6 رو بازی کنه به جای شاه . چرا ؟ چون شاه از 6 بهتره و باید نگهش داشت درثانی وقتی حامد اس خشت رو میره برگ شاهی که دست حمید هست سرتر .

خب حمید 6 رو میره حامد هم آس رو رفته و اینجا آس بهتر از 6 و حامد میتونه 2 برگ رو برای خودش برداره و جلوی پاش یا کناری بذاره که به این میگن یک دست و هر کی به 7 دست برسه برندست.

توی بازی 2 نفر هر دست از 2 برگ تشکیل شده که تعداد این 2 تایی ها به 7 تا برسه فرد برده

خب ادامه میدیم فرض بالا رو به این صورت که حامد آس خشت بازی کنه اما حمید خشتی نداشه باشه !

در این حالت حمید 2 کار میتونه انجام بده یکی معقولانه یکی هم دیوانگی .

حالت اول اینه که برگ حامد رو به اصطلاح ببره ( بریدن, نه برنده شدن ) برای عمل برش باید فرد به جای اون خالی که بازی شده و نداره ازش حکم بره و بهتر هم هست که برش با برگ ریز ( کوچکتر نظیر 2 انجام بشه ) ( بازی 3 یا 4 نفر موضوع فرق داره ) خب حامد آس خشت رفته حمید هم نداره به جاش با 2 دل ( یا کوچکترین برگ حکمش ) اون رو برش میده و یک دست برای خودش جمع میکنه ( گفتیم قبلا که حکم از برگهای غیر حکم حتی آس آنها برتر ) این بازی همینطور ادامه پیدا میکنه تا یکی 7 دست جمع کنه و بازی رو ببره . چند نکته ای که باید مد نظر داشت اینه که شروع بازی با حاکم اما ادامه ی آن با کسی که هر دست رو جمع میکنه به این معنا که حمید اگه دستی جمع کرد حالا نوبت اونه که هر چی خواست بره .

دومین نکته بازی حکم تا وقتی ادامه پیدا میکنه که تعداد امتیاز های هر فرد به 7 و 5 برسه که این دو تا رو یا حتی عدد دیگه قراردادی اما بیشتر بازی های حکم 7 امتیازی .

سومین نکته که توی بازی 2 نفر اولین حاکم توسط آس مشخص میشه اما در ادامه ی اون هرکی حاکم که برده باشه ( یعنی 7 دست رو جمع کرده باشه ) . اگه بازی ادامه یافت 2 نفر 6 به 6 شدند اینجا باز هم قرار داد تعیین میشه که آیا هرکی به 7 رسید بازی رو برده یا اینکه بازی تا 8 ادامه پیدا کنه ( یا هردو جفت 5 بشن ) حالت اول معلومه که هرکی به 7 برسه برنده میشه اما اگه تعیین کردیم که بازی به 8 افزایش بیابد اینجا دیگه هرکی به 8 رسید برنده شده اما امتیازش باید از طرف دیگه 2 تا بیشتر باشه منظورم اینه که هر2 باز جفت 7 شدند باز باید قرار داد کنند که بازی به 9 ادامه پیدا کنه یا اینکه در 8 تموم بشه . ( فکر کنم فهمیدید دیگه ) .

بازی 2 نفره به همین ترتیبی بود که گفتم بازم ابهامی بود بگین یا اگه کسی فکر میکنه چیزی جا انداختم بیاد کاملش کنه .

بازی 3 نفر اینطوریه که باز حاکم اول مشخص میشه بعد نفر دست چپی من شروع میکنه به برگ پخش کردن به این صورت که اول به حاکم 5 تا میده بعد نفر بدی و آخرین نفر هم خودش تا حاکم حکم کنه بعد که حکم کرد باز برگ میده اما این دور نفری 4 برگ مییده . این برگ دادن تموم که میشه چون تعداد ورقهای برگ 52 عدد و اینجا 3 نفریم نفری 13 تا میرسه ( توی همه انواع بازی حکم هر نفر 13 برگ داره اصولا ! ) یک برگ اضافی که برای اینکه این برگ اضافی نباشه قبل از بازی یک برگ بی ارزش که 2 هست میندازیم کنار که 2 کدوم خال رو بندازیم کنار دیگه توافقی .

خب بازی باز هم توسط حاکم شروع میشه اینجا چون 3 نفریم نوبت دست راستی حاکم که بعد اون بازی کنه .

با مثال برای فهم بهتر میگم . حامد و مهدی و علی بازی میکنند . حامد حامد , مهدی دست راست حامد و علی دست چپش ( نشستن باید طوری باشه که هر فرد دست طرف مقابل رو نبینه ) اینجا بعد از حامد مهدی باید بازی کنه و بعد علی و همین طور بازی مثل 2 نفر ادامه پیدا میکنه هرکی که دست جمع کرد نوبتش که بازی کنه و نفر بعدیش باید دست راستیش برگ بندازه .

خب این بازی هم ادامه پیدا میکنه تا یکی ببره و هرکی هم به امتیاز 7 برسه بازی رو به کل برده .

چند نکته : بازی 3 نفر کمی سخته چون حواس جمع میخواد .

دوم اینکه هرکی برد حاکم بعدی مثل بازی 2 نفره ( توی 4 نفره باز متفاوته ) .

یک نکته مهم : فرض کنیم بازی داره ادامه پیدا میکنه حامد حاکم 6 دست جمع کرده , مهدی هم 6 دست اما علی 5 دست ! اینجا کسی 7 نشده پس کی برده ؟؟؟ اینجا قانون میگه که علی برده ! چون اونا 6 هستند این 5 ! این قانون .

پس توی این بازی اگه 7 هم نشی میتونی بک امتیاز بگیری اما به شرطی که آنقدر وارد باشی که باعث شی اون 2 نفر دیگه 6 بشند ! پس این دیگه واردی میخواد .

خب توی این حکم 3 نفر هم چیزی به ذهنم بیشتر نمیرسه .

بریم سراغ محبوبترین نوع حکم یعنی 4 نفره ! که عشق منه که بیشتر هم بصورت شرطی بازی میشه .

اینجا 4 نفریم اما هر 2 نفر با هم هستند یعنی چی ؟

امین ( خودم ونمیگم ها :d ) حمید و حامد و علی میخوان بازی کنند حاکم با آس دوباره مشخص میشه حالا باید برای حاکم یار مشخص کنیم که اینکار به انواع گوناگون صورت میگیره :

1 ) توافق میشه که امین با علی بشینه و حمید و حامد هم با هم یا هر نوع دیگش .

2 ) آس کشی میشه به این صورت که میگن آس اول حاکم آس دوم یارش . اون 2 نفر باقیمانده هم با هم میشینند .

خب فرض میکنیم امین با علی میشینه و حمید و حامد هم با هم .

طرز نشستن امین هر دو نفری که با هم هستند روبروی هم میشینند و یک حالت + به وجود میاد .

خب این از نشستن.

حالا باید برگ پخش شه که اینکار رو نفر دست چپی حاکم انجام میده و مثل حالت 3 نفره برگ میده اول 5 برگ و دور بعدی 4 برگ .

چند نکته در دست دادن در حالت 4 نفره :

کسی که باید برگ بده باید حتما دست چپی حاکم باشه ( مثل 3 نفره ) اما اگه نفر دست راستی هم خواست میتونه برگ بده .

هنگام دست دادن بعضی جاها توافق میشه ( در اصل اینجوری نیست ) که کسی که دست میده میتونه یکی از دست های یارشو بجز دست اول که 5 برگی ببینه ! ( این یک قانون چرت به نظر من اما میگم که حکم خودش بی قانون اصولا )

برگ دادن به این صورت که حاکم حکم کنه بعد دست دوم برگها ( یعنی 4 برگی ) داده بشه . نه اینکه همه 13 برگ حاکم رو بدیم بعد بگیم حکم کن !!

چند نکته در حکم کردن ( همه ی اینا توافقی ! ) : نوع اصلی حکم کردن که گفته شد خود حاکم هرچی خواست حکم میکنه . گاهی اوقات حاکم بوسیله ی دست یارش حکم میکنه به این صورت :

حاکم میگه سر قرمزش ! یعنی چی ؟ یعنی اینکه 5 برگ اولیه ی نفر روبروش ( یارش ) را رو میکنند به همه نشون میدند بین خالهای قرمز رنگش یعنی یا خشت یا دل هرچی سرتر بود همون حکم میشه .

با مثال میگم. امین میگه سر قرمر 5 برگ علی رو میشه که عبارتند از شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , 3 خاج و 2 خشت . خب معلومه آس خشت سرتر پس حکم خشت میشه .

چند نکته : ممکن اتفاق های باحالی بیفته : 1 ) برگهای علی اینجوری باشه : شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , آس دل و 2 خشت . اینجا چی حکم میشه !!؟؟ دل یا خشت ؟؟ هیچ کدوم . دست دوم علی رو میشه یعنی برگ ها پخش میشه تا اینکه 4 برگ علی رو بخوان بدند باز رو میکنند هرچی سرتر بود این دفعه حکم میشه .

فرض کنیم که این 4 برگ همشون سیاه بودند ! ( خاج یا پیک ) چی میشه ؟ دست سوم علی هم رو میشه ! اگه باز هم حکم تعیین نشد حاکم با توجه به دست اولی علی تعیین حکم میکنه !

حالت دیگه اینکه توی دست اول علی برگ قرمزی نیست ! اینجا هم باید دست دومش رو بشه تا برگ قرمزی در بیاد اگه اینجا هم بین 13 برگ که علی میگیره برگی قرمز یافت نشد دیگه خود حاکم مجبور خودش حکم کنه ( این نکته به یادتون باشه تا حکم تعیین نشه حاکم باید همون 5 برگ اولیه رو داشته باشند چی در این حالتهایی که گقتم چی حالتهای دیگه.

انواع دیگر حکم کردن : برگ وسط : اینجا حاکم میگه برگ وسط شریکم یا یارم و در این حالت از بین 5 برگ اولیه ی علی برگ 3 رو میشه و حکم تعیین میشه.

نوع دیگه : یا خشت یا دل و یا .... ( یا دل یا خاج و .... ) در این حالت 5 برگ اولی حاکم رو میدند ( بگم این نوع حکم کردن مسخره ترین نوعی که من دیدم و باهاش حتی بازی کردم ) اون میگه یا خشت یا مثلا دی یارم ( یا هرچی دیگه نظیر این ) اینجا برگهای شریکش یکی یکی رو میشه تا مثلا خشت یا دل رو بشه هرکدوم از این دو تا که رو شدند همون حکم میشه این رو کردن برگها ممکن حتی تا برگ 13 هم ادامه پیدا کنه که اگه باز هم حکم تعیین نشد خود حاکم باید حکم کنه .

چند نکته در بازی حکم :

طی بازی ممکن تقلبهایی بشه که اگر تقلب مشخص شه یک امتیاز به گروهی که تقلب گروه دیگه رو گرفته تعلق میگیره .

نوع برگ پخش کردن اصول داره ابتدا نفری 5 تا بعد 4 تا . بجر این تقلب محسوب میشه.

اگه کسی برگ بد پخش کرد مثلا به امین 14 برگ داد خودش در نتیجه 12 تا داشت اینجا چند مورد پیش میاد :

امین اگه حاکم باشه میتونه 2 کار بکنه بازی رو به هم بزنه یعنی اصطلاحا دست رو جا بره ( دوباره اون دست رو بازی کنند ) یا اینکه بک برگ به کسی که کم داره بده که این بستگی به حاکم و نگرش اون داره .

اگه کسی بد پخش کرد به خودش 14 رسید اما به یکی دیگه 12 تا اینجا خودش حق نداره به اونی که کم داره یک برگ بده چون اون بد دست داده پس کسی که کم داره یکی از برگهای اونی که زیاد رو داره از پشت انتخاب میکنه و میکشه برای خودش . ( توجه داشته باشید حاکم اگه دست رو جا نرفته باشه البته )

چند اصطلاح :

کوت کردن ( یا کت کردن ) : توجه داشتیم که کسی که 7 دست جمع کنه و در حالت 4 نفره هر گروهی که روی هم 7 دست جمع کنند برنده هستند و امتیازشون یکی اضافه میشه بهش . حالا فرض کنیم حمید حاکم و اون و حمید 7 دست جمع کردند اما امین و علی هیچی ! اینجا به اصطلاح امین و علی کوت شدند و به جای یک امتیاز 2 امتیاز به گروه حامد تعلق میگیره در حالت عکس حامد حاکم هست اما علی اینا 7 دست رو جمع میکنند اما حمیدشون هیچی نمیتونند ! اینجا حامد, حاکم کوت شده ! ( این نهایت کور کوری خوندن ( به زبون مشهدی بود ها ! ) که حاکم رو کوت کنی ) اینجا به علی اینا 3 امتیاز تعلق میگیره چون حاکم رو کوت کردند !

خب اینم از کوت کردن ! ( من از تایپ خسته نشدم شما از خوندن خسته شدید :d )

خب نکته های کوچک حرف زدن در بازی با شریک ممنوعه حرفهایی نظیر اینو بازی کن , ببرش , من ندارم این قبیل ......

نوبت بازی کردن طبق اصول اول حاکم بعد دست راستیش بعد شریک حاکم بعد نفر دیگه.

حاکم اگه ببره باز هم حاکم اما اگه بباخه اینجا نفر دست راستیش حاکم.

حکوت پس براساسی که گفتم ( توی بازی 4 نفره ) میچرخه . ( برخلاف 2 مورد قبلی که هرکی که میبرد حاکم میبود )

دیگه چی موند که بگم ؟؟؟؟؟

نکات دیگه گفتنی نیست :d کسی که میخواد حکمش خوب بشه باید زیاد بازی کنه و زیاد مخصوصا بازی کسانی رو که خب بلدند ببینه .

انواع مختلف بازی پوکر

بازیهاتی دارای کارتهای مشترک (Community Cards)

* بازی «Texas hold'em» (تکزاس هولدم)

* بازی «Omaha» (اوماها)

بازیهای اوماها و Stud در دونوع Hi , Hi/Low بازی می شوند. (بالا و بالا/پایین)

* Five Card Draw (پوکر پنج کارتی - نوع رایج در ایران)

بازیهایی که هر کس تنها با کارتهای خود بازی می‌کند. مانند:

* بازی «Razz» یا (رَز)

* بازی «۷ Card Stud» یا (۷ دسته کارد)

بازیهای اوماها و Stud در دونوع Hi , Hi/Low بازی می شوند. (بالا و بالا/پایین)

 

انواع کم طرفداری از این بازی نیز وجود دارد که شامل لیست بسیار بلندی می شود. بعضی از آنها در زیر لیست شده اند:

* بازی "Pineapple" یا (آناناس)

* بازی «Crazy Pineapple» یا (آناناس دیوانه)

* پوکر چینی

 

قوانین و رتبه بندی دست‌ها و ورق‌ها

نمودار زیر به ترتیب شامل بهترین دست (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن (High Card) است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار میگیرد. گفتنی است که در بازی پوکر بهترین دست برنده می‌شود، بنابراین به طور مثال دست (Full House) نسبت به (Flush) برتری دارد.

 

* رویال فلاش (royal flush): این ترکیب بالاترین دست در رده بندی دستهای پوکر است. پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز٬ خشت٬ دل يا پیک):‏

A♠ ‏K♠ ‏Q♠‏ J♠ ‏10♠

 

* استریت فلاش (استریت به معنای مستقیم یا ردیف است) (straight flush): پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز٬ خشت٬ دل يا پیک):

 

‏‏‏‏Q♥ ‏J♥ ‏10♥ 9♥ 8♥

 

* کاره ("Four of a kind" or "Quad"): چهار عدد از یک ورق:

 

‏‏K♣‏ K♦‏ K♥‏‏ K♠ ‏9♥‏

 

* فول هاس (full house): سه تا از یک عدد و ۲ تا از عدد دیگر:

 

‏‏8♣ ‏8♦‏ ‏8♠ ‏K♣‏ K♠

 

* فلاش (flush): پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم:

 

‏‏K♠ ‏J♠ ‏8♠‏ 4♠‏ 3♠

 

* استریت (straight): پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خالهای مختلف‌ (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشد):

 

‏‏ 5♦‏ 4♥‏ 3♠ ‏2♦ ‏A♦

 

* سه (three of a kind): سه عدد از یک ورق:

 

‏‏7♣ ‏7♥ 7♠‏ K♦‏ 2♠

 

* دو گروه یا دو pari (two pair): دو عدد از دو ورق:

 

‏‏A♣‏ A♦ 8♥‏ 8♠‏ Q♠

 

* یک گروه یا pair(one pair): دو عدد از یک ورق:

 

‏‏9♥ 9‏♠ ‏A♣ ‏J♠ ‏4♥

 

* ورق بالا (high card): پنج کارت بدون هیچگونه دسته بندی:

 

♠‏‏A♦ 10♦ 9‏ 5♣‏ 4♣

 

نحوه توزیع ورق‌ها

 

در انواع Hold'em ٬ Omaha و Five Crad Draw یک دیسک در جهت حرکت عقربه های ساعت بین بازیکنان می چرخد که به آن Dealer می گویند. توزیع کارت از نفر بعد از Dealer شروع میشود و به هر نفر یک کارت داده میشود تا به Dealer برسیم. سپس این کار یک دور دیگر (در Hold'em) یا سه بار دیگر (در Omaha) انجام میشود. (در Hold'em هر نفر ۲ کارت و در Omaha هر نفر ۴ کارت خواهد داشت.)

 

روند انجام شرط بندی (Betting):

حداقل میزان پول لازم برای ورود به هر دور بازی Big Blind نام دارد. دیسک Dealer نشان می دهد که نفر بعد از آن در جهت عقربه های ساعت باید نصف میزان حداقل (Small Blind) را قبل از دریافت هر کارتی بپردازد و نفر بعد از وی کل مبلغ را(Big Blind). در واقع این دو نفر مجبور به پرداخت این مبالغ هستند. برای اختصار از این پس از Big Blind و Small Bling به عنوان SB و BB یاد میشود.

 

بعد از توزیع کارت٬ شرط بندی از نفر بعد از BB شروع میشود.

هر بازیکن برای ورود به بازی باید حداقل میزان BB را بپردازد یا در غیر اینصورت از آن دور بازی خارج شود و به اصطلاح جا برود (Fold).

حالت دیگر این است که شخصی با توجه به پتانسیل بالای کارتهای موجود در دستش میزان شرط را افزایش دهد (Raise).

حداقل میزان Raise به اندازه یک BB است. از نظر حداکثر میزان Raise پوکر به سه دسته تقسیم میشود. Limit و No-Limit و Pot Limit در نوع Limit حداکثر مبلغ افزایش همان یک BB است و اینکار تا حداکثر ۴ دور انجام پذیر است. در نوع Pot Limit حداکثر به اندازه پولی که تا به آن لحظه در میان بازی (Pot) جمع شده میتوان Raise کرد. در نوع No Limit محدودیتی در میزان افزایش شرط نیست.

بعد از Raise هر بازیکنی باید به میزان آخرین شرط بپردازد تا بتواند در آن دور بازی شرکت کند. برای مثال اگر در یک دور٬ SB برابر ۱۰ و BB برابر ۲۰ است٬ اگر کسی مبلغ را به ۶۰ افزایش دهد٬ نفرات بعدی باید حداقل همان ۶۰ را برای حضور در بازی بپردازند.

 

مثال ۱ - تعداد افراد ۶ نفر

SB = ۱۰

BB = ۲۰

نفر اول بعد از BB جا میرود. (Fold)

نفر دوم ۲۰ دلار میپردازد. (Call)

نفر سوم ۲۰ دلار میپردازد. (Call)

نفر چهارم که همان نفر صاحب دیسک Dealer است جا میرود. (Fold)

نفر SB چون قبلا ۱۰ تا پرداخته است٬ برای ادامه باید ۱۰ تای دیگر بپردازد.

نفر BB در اینجا دارای دو انتخاب است. وی می تواند یا Check کند به این معنی که چون قبلا ۲۰ تا پرداخته با اعلام موافقت خود با میزان شرط٬ آن دور شرط را می بندد و وارد دور بعد میشویم. حالت دیگر این است که وی Raise می کند که در این حالت کلیه افراد باقی مانده٬ باید به نوبت به میزان ما به التفاوت مبلغ جدید و ۲۰ تایی که قبلا پرداخته اند بپردازند تا قادر به ادامه بازی باشند. اگر کسی مایل به پرداخت مبلغ اضافه نیست Fold می کند و از آن دور بازی خارج میشود ولی پولی که تا آن زمان در بازی گذاشته را از دست خواهد داد.

دور اول کارتهای اشتراکی: سه کارت با نام Flop

بعد از پایان دور اول شرط بندی٬ ۳ کارت رو میشود. این سه کارت متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این سه کارت به دو کارت موجود در دست خود یک دست ۵ تایی پوکر که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش Flop یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند. باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت بعدی اشتراکی رو میشود.

دور دوم کارتهای اشتراکی: یک کارت با نام Turn یا Fourth Street

بعد از پایان دور دوم شرط بندی٬ ۱ کارت رو میشود. این کارت نیز همچون سه کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این چهار کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۶ کارت که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش Turn یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت پایانی اشتراکی رو میشود.

دور سوم کارتهای اشتراکی: یک کارت با نام River یا Fifth Street

بعد از پایان دور سوم شرط بندی٬ ۱ کارت که کارت آخر است رو میشود. این کارت نیز همچون چهار کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این پنج کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۷ کارت که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش River یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

در هر دور بازی اگر افزایش شرط توسط یک بازیکن منتهی به جارفتن یا Fold بقیه شود٬ نفر باقیمانده برنده کلیه پولهایی است که تا آن لحظه جمع شده است.

پس از رو شده کارت آخر یا River و پس از بسته شدن دور شرط٬ در صورتی که بیش از یک نفر در بازی حضور دارند٬ Show Down یا نمایش دستها اتفاق می افتد. به این معنی که آخرین نفر که قبل از کارت آخر شرط را افزایش داده (و در صورت عدم افزایش٬ SB یا نفر اول بعد از وی که در بازی حضور دارد) کارتهایش را رو می کند و به ترتیب بقیه نیز همین کار را می کنند و بهترین دست پولهای موجود را می برد.

اگر دو یا چند نفر دستهای مشابه داشته باشند٬ Split یا تقسیم پول انجام میشود.

بدیهی است میزان افزایش مبلغ توسط شما به قدرت دست شما در هر لحظه یا استنباط شما از ضعف حریفتان با توجه به بازی وی تا آن لحظه بستگی دارد.

 

مثال ۲ (No-Limit Hold'em) - تعداد افراد ۶ نفر

SB: ده دلار

BB: بیست دلار

نفر اول بعد از BB (علی) با دست ‏‏3♠ ‏2♦ جا میرود. (Fold) نفر دوم (بهزاد) با دست ‏‏Q♥ ‏J♥ بیست دلار میپردازد. (Call) نفر سوم (مجید) با دست A♠ ‏A♦ با شصت دلار افزایش شرط را به هشتاد دلار میرساند. (Raise) نفر چهارم (الهام) که همان نفر صاحب دیسک Dealer است با دست 5♠‏ 4♥ جا میرود (Fold). نفر SB (روشنک) چون قبلا ۱۰ دلار پرداخته است٬ برای ادامه باید ۷۰ دلار دیگر بپردازد. وی با دست ‏K♠ ‏Q♠ هفتاد دلار دیگر می پردازد. نفر BB (مسعود) با دست ‏J♠ ‏4♥ جا میرود. نفر اول بعد از BB که قبلا جا رفته است. نفر دوم بعد از BB که قبلا با دست ‏‏Q♥ ‏J♥ بیست دلار پرداخته است شصت دلار دیگر می پردازد و دور شرط بندی بسته میشود. پول موجود در Pot: دویست و ۶۰ دلار

 

Flop:

‏‏A♣‏ 9♠ 7♠‏

نوبت بهزاد است. وی با ترکیب ‏‏A♣‏ 9♠ 7♠ ‏‏Q♥ ‏J♥ دست قدرتمندی نساخته است. بنابراین چک می کند. مجید با ترکیب ‏‏A♠ ‏A ♦ A♣‏ 9♠ 7♠ دستی بسیار قدرتمند تا این لحظه دارد. سه آس. وی ۱۰۰ دلار شرط می بندد. روشنک با ترکیب A♣‏ 9♠ 7♠ ‏K♠ ‏Q♠ دستی قدرتمندی ندارد ولی اگر یک پیک دیگر روی زمین ظاهر شود دستی بسیار قدرتمند خواهد ساخت. وی تصمیم می گیرد ۱۰۰ دلار برای دیدن کارت بعدی بپردازد. مجددا بازی به بهزاد میرسد. وی نه دست خوبی دارد و نه امیدی برای بهبود دستش دارد. وی از خیر پولی که تاکنون سرمایه گذاری کرده می گذرد و جا میرود.

پول موجود در Pot: چهارصد و ۶۰ دلار

 

Turn:

‏‏‏10♠

 

Board:

‏‏A♣‏ 9♠ 7♠‏ ‏10♠

مجید با ترکیب A♠ ‏A ♦ A♣‏ 9♠ 10♠ با دیدن پیک سوم تا حدودی نگران این است که روشنک با داشتن دو پیک در دستش به فلاش رسیده باشد. با اینحال وی ۲۰۰ دلار شرط می بندد. روشنک با ترکیب 9♠ 7♠ ‏K♠ ‏Q ♠10♠ دست بسیار قدرتمندی دارد. وی ۲۰۰ دلار را Call می کند.

 

پول موجود در Pot: هشتصد و ۶۰ دلار

 

River:

‏7♥‏

 

Board:

A♣‏ 9♠ 7♠‏ ‏10♠‏ 7♥‏

مجید با ترکیب A♠ ‏A ♦ A♣ ‏‏7♥‏ 7♠ تقریبا شکست ناپذیر است. روشنک تنها باید ‏‏7♦ 7♣ داشته باشد تا با کاره هفت مجید را ببرد که احتمالی بسیار بعید است. مجید تمام موجودی اش را ۱۰۰۰ دلار دیگر باشد به میان میگذارد.

روشنک کماکان بهترین ترکیب ممکنش همان 9♠ 7♠ ‏K♠ ‏Q ♠10♠ است. دیدن یک Pair در کارتهای مشترک او را نگران کرده که نکند مجید به فول هاوس رسیده باشد. با این حال وی موجودی باقیمانده اش را که ۱۲۰۰ دلار دیگر است را به میان می گذارد. البته از موجودی وی تنها ۱۰۰۰ دلار دیگر به میان میرود (برابر با آخرین موجودی مجید) و ۲۰۰ دلار برای خودش میماند.

مجید با ترکیب ♠ ‏A ♦ A♣ ‏‏7♥‏ 7♠ (Aces full of Sevens) روشنک را که دارای ترکیب 9♠ 7♠ ‏K♠ ‏Q ♠10♠ است (Flush King high) شکست می دهد.

_____________________________________________________________________

 

آموزش پوکر

چند نوع پوکر وجود داره:

پوکر 5 کارته (Five-card draw poker)

پوکر stud

پوکر community

 

اینجا آموزش پوکر 5 کارته رو میزارم

 

پوکر رو با همین ورقای 52 تایی بازی میشه و ترتیب ارزش ورق ها هم مثل همین حکم خودمونه: آس، شاه، بی بی و ...

هیچ خالی هم بر دیگری برتری نداره.

بازی هر تعدادی میشه ولی معمولاً از 4 تا بیشتر حال نمیده!

هر بازیکن دستش 2 ورقه. سه تا هم رو زمین رو می کنیم.

دست اول بازیکنا پول میزارن و بعد هم یک کارت دیگه و دوباره پول و یک کارته دیگه (5 تا رو زمین بشه) . (نحوۀ دست دادنو بعد دقیق تر میگم)

 

در این بازی هدف اینه که با استفاده از 2 ورق که در دست داری و 3 تا از 5 ورقی که رو زمینه (یعنی در کل 5 ورق از 7 ورق رو انتخاب کنی) یکی از حالتای زیر رو بوجود بیارید:

 

امتیازها (از کم به زیاد):

1- High Card : هیچ کدام از زیری ها جور نشده باشد. در نتیجه هر کسی ورق بالاتری دارد برنده است.

مثال:

زمین:

 



دست فرد 1:

دست فرد دوم:

الان فرد 1 برنده هست. چون دستاشون به صورت قوانین زیر match نشده و در نتیجه کسی که ورق بالاتر (سرباز) داره پولای این دستو برده.

 

2- Pair (جفت)

مثال:

زمین:

دست فرد 1:

 

دست فرد دوم:

 

الان فرد دوم این دستو می بره. چون اصطلاحاً پیر 4 یا (Pair of 4) کرده.

 

3-دو پیر (Two Pairs)

مثل یک پیره با این تفاوت که باید دوتا پیر جور کنی.

مثال:

زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

 

در این حالت نفر دوم این دستو میگیره. نفر اول پیر 6 کرده ولی چون نفر دون دو پیر کرده (6 و 4) پس اون برندس.

 

4- Three Of a Kind (سه خال)

یک بازیکن بتواند سه خال مثل هم جور کنه:

مثال:

زمین:

 


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

این دستو نفر اول میبره.

جفتشون سه خال کردن (اولی 4 و دومی ACE) ولی چون سه خال اولی ACE هست اون برندست.

 

نکت مهمه: در صورت مساوی بودن امتیاز طرفین، بازیکنی برنده است که خال بالاتری داشته باشد. در غیر این صورت (اگر همه چیز برابر بود) پول های این دست بین دو نفر تقسیم می شود.

 

استریت (Stright)

5 کارت پشت سر هم (بدون توجه به خال)

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم:

 

این دست رو نفر اول میبره. چون استریت کرده (A 2 3 4 5)

نفر دوم فقط پیر 8 کرده. و چون ارزش پیر کمتر از استریت هیت در نتیجه نفر اول برنده است.

 

نکتۀ مهم: در استریت آس هم می تواند از بالا ترتیب شود (A-K-Q-J-10) و هم از پایین (A-2-3-4-5).

ولی نمی تواند دور بخورد. مثلاً این یک استریت نیست: (Q-K-A-2-3)

 

6- فلاش (FLUSH)

 

پنج کارت از یک خال (فقط سه تا از زمین):

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

 

این دست رو نفر اول می بره. چون پنج تا دل داره.

توجه کنید که از پایین فقط باید سه تا انتخاب بشه. واسه همینم هست که نفر دوم با اینکه می تونه پنج تا دل جور کنه (اگه چار تا از زمین برداره) ولی برنده نیست. در ضمن نفر دوم دو پیر بی بی و آسه ولی به دلیل امتیاز کمتر برنده نیست.

 

7- FULL HOUSE

 

سه خال + یک پیر

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

این دست رو نفر اول میبره. جفتشون FULL HOUSE کردن ولی چون نفر اول 5 تو دسشه و نفر دوم 4 در نتیجه نفر اول پولای این دستو میبره

 

 

 

 

 

 

 

چهار خال (Four of a kind)چهار خال مثل هم. (مثلاً 4 تا شاه)

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

این دستو نفر اول میبره چون که چهار خال کرده.

 

 

9- استریت فلاش (STRAIGHT FLUSH)

استریت + فلاش: یک ترتیب پنج تایی که همه از یه رنگ باشن

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

این دستو نفر دوم برندس. چون هم FLUSH کرده و هم STRAIGHT . (هفت تا سرباز دل)

 

10- پنج خال (Five Of a kind) (این قانون برای بازی با Joker است. در غیر این صورت این قانون را در نظر نگیرید)

4 خال یکسان + یک Joker (مثلاً 4 تا هفت + یک جوکر)

مثال: مانند چهار خال ولی یکی دیگر جوکر باشد (باید سه تا از زمین انتخاب شه)

 

11- Royal Flush (فلاش سلطنتی!)استریت فلاش + ACE : یعنی اینکه 5 تا همرنگ که همه پشت سر هم باشن و توی دست یه ACE باشه : (A-K-Q-J-10) و یا (A-2-3-4-5)

مثال:

زمین:


دست نفر اول:

دست نفر دوم
:

که مشخصاً نفر اول برنده است.

این قانون بالاترین امتیاز رو داره و هیچ چیدمان دیگه ای این بالاتر نیست.

 

نحوۀ دست دادن و شرط بندی در پوکر

 

یه مثال عملی می زنم که بهتر متوجه بشید.

 

پول پوکر:این بازی جوریه که مثلاً اگه شرط بندی باشه هرکی یه مقدار پول می ذاره و معادلش همون قدر مهره می گیره.

مثلاً یه بازی سه نفری رو در نظر بگیرید. نفری 2500 تومن می ذاره وسط (تو مایه های دانشجویی!)

حالا انقدر دست بازی می کنن تا مثلاً یه نفر ورشکست بشه و در آخر فقط یه نفر بمونه که پولا مال خودش بشه.

 

نکته: چون مهره های پوکر سخته گیر آوردنشون به جاش ما سکه می ذاری (خود پوکر یه مشت مهره های دایره ای آبی و قرمز و ... داره که هر کدوم یه ارزش بخصوص دارن)م. مثلاً به جای 2500 تومن نفری 250 تومن پول خرد (25 تومنی و 10 تومنی و...) میایم وسط و با اونا بازی می کنی و آخر یه صفر می ذاریم جلوی پول. یا مثلاً مهره های شطرنجو! ارزش گذاری می کنیم و با اونا بازی می کنیم! (مثلاً شاه 1000 و اسب 250 و سرباز 50!)

 

نحوۀ دست دادن و شرطبندی:

اول خوب بر می زنیم. بعد به صورت چرخشی نفری یه ورق میدیم. اولین نفر یکی ، دومی یکی و ... . یه دور دیگه نفری یکی میدیم تا هر کی دوتا داشته باشه. بعد بقیۀ ورق ها رو می خوابونیم رو زمین (بغل همونی که دست داده) .

 

بعد نفر اول با توجه به دستش یه مقدار پول می ذاره وسط. نفر دوم چهار جور می تونه بازی کنه:

1- چک دادن: اگه نفر اول هیچی پول نیومدی باشه (به اصطلاح چک داده) نفر دوم هم اگه موافق هیچ پول نیومدنه چک میده.

2- همون مقدارو بیاد وسط (OPEN): به این کار اصطلاحاً (SEE) گفته می شود. یعنی تو موافقی با پولی که نفر اول اومده.

3- افزایش شرط (Increase): افزایش پول. یعنی علاوه بر پولی که نفر اول اومده، مقدار دیگه ای بذاره وسط. در این حالت نفر اول مجبوره (اگه میخواد به بازی ادامه بده) اون مقدار پول اضافه رو بیاد وسط.

4- خوابوندن (FOLD): اگه دستت اونقد داغونه که مطمئنی هیچی نمی گیری دستتو می خوابونی (دو تا ورق هاتو به صورت وارو می خوابونی روی زمین) . مثلاً اگه نفر اول 100 تا بیاد وسط و نفر دوم 500 تا و نفر اول نخواد انقد ریسک کنه دستو می خوابونه و 100 تومن هم وسط میمونه. اگه هم بخواد ادامه بده باید 400 تای دیگه رو کنه. نفر سوم هم یا باید 500 تا بیاد وسط یا بخوابونه.

 

بعد از اینکه هر کی پول اومد وسط سه تا ورق رو میکنیم و دوباره شروع می کنیم به پول اومدن (مثل بالا)

بعد یکی دیگه رو میکنیم و پول میایم. بعد یکی دیگه و پول.

یعنی در کل باید چهار بار پول بیای وسط (اگه بخای تا آخر بمونی)

 

خوب حالا 5 تا ورق رو زمینه و 2 تا دست هر نفر. هر کی با توجه به قوانین 11 گانه که گفته شد سر تر باشه همۀ پولای این دستو می بره. هاهاها!

 

همین. فقط یه نصیحت از من. همون اول یادگیری نرید شرطی بازی کنیدا! یکم تمرینی بازی کنید تا دستتون بیاد.

در ضمن بعضی موقع که دستتون هیچی نیست می تونین شاخ بازی در بیارین! و همچین پول بیاین وسط که بقیه بگرخن! و بخوابونن


بازی چهار برگ

بازی چهار برگ اولین بازی بود که من یاد گرفتم

هم آسونه هم جذاب و هم گروهی

این بازی در حالت عادی چهار نفره است ولی میتونیم دونفره و یا سه نفره هم بازی کنیم

توی این بازی کلا 20 امتیاز وجود داره

7 امتیاز مال کسی است که بعد از پایان هر دست بازی تعداد بیشتری گیشنیز ( یا خاج ) جمع کرده در اصطلاح به این فرد میگن هفت خاج شده

هر سرباز هم یک امتیاز داره

هر تک هم یک امتیاز داره

دوی گیشنیز دو امتیاز داره به اصطلاح به این دو میگن دو لو

10 خشت هم سه امتیاز داره به اصطلاح به آن ده لو خشگله میگن

اینها کلا میشه 20 امتیاز

خوب فرض میکنیم داریم چهار نفره بازی میکنیم . و مثلا من و رو بروئیم یار هم دیگه هستیم و در آخر امتیاز هامون با هم جمع میشه

اول یه نفر ورقها رو بر میزنه تا قشنگ قاطی بشن بعد از سمت راست به هر نفر چهار برگ میده تا به خودش برسه به خودش هم چهار تا میده .چهار تا هم میندازه روی زمین البته از رو میندازه تا عدد و خال ورقها معلوم باشه . بقیه ورقها هم میزاره کنار واسه دست بعدی

خوب حالا بازی باید توسط نفری که سمت راست پخش کننده نشسته بود شروع بشه ولی چجوری؟

من الان توضیح میدم

بازی اینجوریه که هر کس نوبتش شد باید یه ورق از اون چهار ورقی که توی دستش بود به دلخواه بندازه پائین اگه جمع ورق خودش و ورقهایی که روی زمین بود یازده شد همه ی اون ورقهایی که جمعشون یازده شد رو جمع میکنه واسه خودش تا بعدا بشماریم ببینیم چند امتیاز گرفته البته طبق همون قوانینی که اول گفتم

مثلا روی زمین یه 10 هست یه 9 و یه 8 و یه بی بی و من هم عدد 3 میندازم پائین خوب همون طور که میبینید جمع 3 و 8 میشه یازده پس این دو عدد مال من میشه و من جمعشون میکنم و میزارم کنار تا بعدا حساب کنیم .همون طور که می بینید اگه خال ورقها گیشنیز یا سرباز و یا تک نباشه فایده چندانی واسه من ندارن

باید توجه کرد که بی بی و شاه و سرباز عدد محسوب نمیشن و فقط میتونیم با خودشون اونهارو از رو زمین بر داریم مثلا بی بی رو فقط بی بی می بره و شاه رو هم فقط شاه می بره همچنین سرباز رو هم فقط سرباز .ولی سرباز یه خاصیت مهم داره اونم اینه که اگه کسی سرباز بندازه پائین نه تنها میتونه سرباز رو ببره بلکه همه ی اعداد رو هم از روی زمین جمع میکنه .مثلا روی زمین 10 هست و 9 و 8 و شاه و مثلا یه نفر سرباز میاد در اینصورت میتونه هر سه تا عدد 10 و 9 و8 رو از روی زمین برداره .البته بی بی و شاه رو نمیتونه

بازی همین طور ادامه پیدا میکنه تا چهار تا ورق تموم بشه .بعد دوباره از بقیه ورقها به همه چهار برگ میدیم البته این دفعه دیگه چهار تا روی زمین نمیذاریم و با همون برگهایی که احتمالا از دست قبل مونده بازی رو ادامه می دهیم حتی امکان داره اصلا روی زمین برگی هم نباشه.

وقتی همه ی 52 تا ورق تموم شد بازی هم تموم میشه احتمالا باید روی زمین چند تا ورق مونده باشه اگه اینطوری بود اون برگها میرسه به کسی که آخرین بار برنده شده بوده

خوب در اینجاست که بازی تموم میشه

حالا میشماریم ببینیم کی چند تا گیشنیز جمع کرده .مثلا من و روبروئیم که یار هم دیگه هستیم جمعا 5 تا گیشنیز جمع کردیم و حریفانمون هم طبیعتا 8 تا جمع کردن پس اونها 7 امتیاز مربوط به گیشنیز (خاج) را میگیرند و ما هم هیچ امتیازی از گیشنیزها نمیگیریم

بعد مثلا 4 تا سرباز رو من و یارم گرفتیم پس اینجا هم ما چهار امتیاز میگیریم

در ضمن فرض میکنیم 4 تا تک رو هم ما گرفتیم و همچنین 10 خشت و دوی گیشنیز را ما گرفتیم

پس همون طور که می بینید ما 13 امتیاز داریم....( 4 تا تک 4 تا سرباز 10 خشت و 2 گیشنیز )

و حریفان ما نیز فقط همون هفت امتیاز مربوط به گیشنیز ها رو میگیرن

پس ما الان 13 هستیم و حریف 7

معمولا بازی تا امتیاز 52 ادامه دارد که میشه با توافق این را نیز کم و زیاد کرد.

شالوده ی اصلی بازی همین بود

فقط چند تا نکته باید ذکر کنم

هر وقت کسی ورقی انداخت و تونست زمین رو کلا خالی کنه به این کار او میگن سور زدن .هر سور پنج امتیاز داره و وقتی کسی سور میزنه و دست رو جمع میکنه یکی از ورقهاشو باید از رو بزاره تا معلوم بشه چند تا سور زده امکان داره اگه حریف ناشی باشه چندین سور زده بشه

البته یه نکته ی مهم اینه که با اومدن سرباز و خالی کردن زمین نمیشه سور زد

مثال

فرض می کنیم روی زمین یه 1 هست یه 2 و یه 3 و یه بی بی و نوبت و یه نفر یه شش میندازه زمین و اعداد رو جمع میکنه (1+2+3 +6=11) و فقط یه بی بی میمونه زمین بعد نفر بعدی یه بی بی میندازه زمین و بی بی رو می بره در این حالت او سور زده یعنی موفق شده زمین رو خالی کنه همین کار او به تنهایی 5 امتیاز داره و باید یکی از ورق هاشو از رو بذاره کنار تا وقتی بازی تموم شد بدونیم چند تا سور زده شده و اون هارو هم در امتیاز کل حساب کنیم

همون طور که می بینید اگه حریف حرفه ای باشه هیچ وقت نمیذاره روی زمین یه ورق باشه که کسی بتونه سور بزنه چون سور خودش خیلی در آخر بازی تاثیر داره

اگه حریف ناشی باشه میشه بارها و بارها سور زد

یه مثال دیگه از سور زدن

فرض کنیم روی زمین چند تا عدد هست یه نفر یه سرباز میاد و همه اعداد رو جمع میکنه همون طور که می دونید این سور محسوب نمیشه چون با سر باز همه اعداد رو جمع کرده بعد نوبت نفر بعدی میشه و اون یه تک میندازه زمین و نفر بعدی هم یه ده میاد و تک رو می بره و زمین رو خالی میکنه و یه سور هم به نام خودش ثبت میکنه .

راستی یه نکته مهم دیگه در مورد این بازی اینه که اگه اول بازی که چهار تا ورق گذاشتیم برای زمینه ی بازی و احتمالا سرباز بود باید اون رو عوض کنیم چون سرباز حتما باید در طول بازی وجود داشته باشه

 

بازی دونفره چهار برگ نیز همین جوریه فقط هر کس دیگه یار نداره و خودش تنهاست

سه نفره هم هر کس با خودشه و یار نداره ولی وقتی سه نفره بازی میکنیم احتمال داره توی جمع کردن خاجها (گیشنیز) دو نفر توی تعداد مثل هم باشن مثلا دو نفر هر کدوم 5 تا داشته باشن و نفر سوم 3 تا در این حالت کسی که 3 تا داره هفت خاج میشه و هفت امتیاز میگیره .در حقیقت هر وقت دو نفر توی تعداد خاج مساوی بودن نفر سوم هفت خاج است هر چند که تعداد گیشنیز هاش (خاج ) کمتره


+ نوشته شده در  جمعه 18 فروردین1391ساعت 4:19 AM  توسط كامياب  |